Pereiti į pagrindinį turinį
Svarbi informacija!
Motinos pienas - geriausias maistas kūdikiui, jo sveikam augimui ir vystymuisi. Sveika žindyvės mityba užtikrina gerą, kokybišką pieną ir tinkamą žindymą. Maitinimas iš buteliuko ar per ankstyvas papildomo maisto įvedimas gali sumažinti kūdikio norą žįsti krūtį. Esant žindymo sunkumams, prieš pradėdami maitinti pieno mišiniu, būtinai pasitarkite su gydytoju, įvertinkite socialines ir finansines galimybes. Ypatingai svarbu kruopščiai laikytis visų nurodytų pieno mišinių ar papildomo maisto naudojimo, ruošimo ir saugojimo instrukcijų, nes jų nesilaikymas gali sutrikdyti kūdikio sveikatą.
Kaip palaikyti sveiką vaiko svorį

Kaip palaikyti sveiką vaiko svorį

Daugelis tėvų nerimauja dėl vaikų žalingų mitybos įpročių, nepakankamos ar netinkamos mitybos. 50% mamų, auginančių vaikus nuo vienerių iki dešimties metų, mano, kad jų vaikai valgo mažai ar turi prastus mitybos įpročius. Tačiau 20% šių įtarimų dažnai yra klaidingi įsitikinimai, o ne faktas.

Prastų valgymo įpročių požymiai

Kaip galima nustatyti, kad jūsų vaikas iš tiesų išsiugdė netinkamus mitybos įpročius? Iš daugelio galimų požymių pateikiame penkis pagrindinius, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį stebint vaiko mitybą:

Jūsų vaikas užtrunka ilgiau nei 30 minučių kol baigia valgyti

Jūsų vaikas užtrunka ilgiau nei 30 minučių kol baigia valgyti

Jūsų vaiko svoris yra per mažas pagal jo ar jos ūgį ir amžių

Jūsų vaiko svoris yra per mažas pagal jo ar jos ūgį ir amžių

Jūsų vaikas vengia valgyti, dengia burną, kartais apsimeta, kad vemia ir yra nerimastingas valgymo metu

Jūsų vaikas vengia valgyti, dengia burną, kartais apsimeta, kad vemia ir yra nerimastingas valgymo metu

Jūsų vaikas yra išrankus ir renkasi valgyti tik pažįstamą maistą

Jūsų vaikas yra išrankus ir renkasi valgyti tik pažįstamą maistą

Jūsų vaikas valgo mažiau, palyginus su jo ar jos bendraamžiais

Jūsų vaikas valgo mažiau, palyginus su jo ar jos bendraamžiais

Prastų valgymo įpročių priežastys

Netikėtas vaiko nenoras valgyti ir maisto vengimas gali kelti nerimą, ypač jeigu vaikas visuomet su džiaugsmu laukdavo valgymo laiko. Suprastėję vaiko mitybos įpročiai gali būti keleto priežasčių pasekmė. Apibendrinant, yra trys pagrindinės sritys, dėl kurių taip gali atsitikti - maistas, pats vaikas arba tėvelių ir globėjų įpročiai.

1. Maistas gali turėti įtakos prastų vaiko mitybos įpročių vystymuisi jeigu vaikui duodamas maistas netinka jo ar jos skoniui, arba nėra tinkamas pagal vaiko augimo tarpsnį.

Maistas

Maistas gali turėti įtakos prastų vaiko mitybos įpročių vystymuisi jeigu vaikui duodamas maistas netinka jo ar jos skoniui, arba nėra tinkamas pagal vaiko augimo tarpsnį.

Maistas gali turėti įtakos prastų vaiko mitybos įpročių vystymuisi jeigu vaikui duodamas maistas netinka jo ar jos skoniui, arba nėra tinkamas pagal vaiko augimo tarpsnį.

2. Vaikas gali pats įgyti prastus mitybos įpročius, tad atkreipkite dėmesį į šiuos simptomus jūsų vaiko elgesyje:

 

Pats vaikas

Turi burnos sutrikimų

Turi burnos sutrikimų

Jautriai reaguoja į tam tikrus kvapus ar skonius

Jautriai reaguoja į tam tikrus kvapus ar skonius

Turi prastą apetitą ir atsisako valgyti, arba valgo daug mažiau nei įprastai

Turi prastą apetitą ir atsisako valgyti, arba valgo daug mažiau nei įprastai

Turi kitų fizinių ar funkcinių sutrikimų

Turi kitų fizinių ar funkcinių sutrikimų

3. Tėveliai ar globėjai gali taip pat turėti įtakos prastų vaiko mitybos įpročių vystymuisi, tad reikėtų atkreipti dėmesį, jeigu atpažįstate kurį nors iš šių požymių:

Tėveliai ar globėjai

Tėveliai ar globėjai sukuria vaiko mitybai netinkamą aplinką (pvz. vaikas yra apsuptas dėmesį blaškančių dalykų, kaip televizorius ar žaislai)

Tėveliai ar globėjai sukuria vaiko mitybai netinkamą aplinką (pvz. vaikas yra apsuptas dėmesį blaškančių dalykų, kaip televizorius ar žaislai)

Tėveliai ar globėjai siekia per daug kontroliuoti arba, atvirkščiai, nekreipia dėmesio į mitybą (abu ekstremalumai yra vienodai žalingi)

Tėveliai ar globėjai siekia per daug kontroliuoti arba, atvirkščiai, nekreipia dėmesio į mitybą (abu ekstremalumai yra vienodai žalingi)

Tėveliams ar globėjams trūksta žinių apie sveiką mitybą, ir vaikas maitinamas jo ar jos augimo tarpsniui netinkamu maistu.

Tėveliams ar globėjams trūksta žinių apie sveiką mitybą, ir vaikas maitinamas jo ar jos augimo tarpsniui netinkamu maistu

Kaip pakeisti prastus mitybos įpročius

Yra įvairių būdų, kurie gali padėti išspręsti situaciją, atsižvelgiant į prastų jūsų vaiko mitybos įpročių priežastis. Nepriklausomai nuo aplinkybių, tikslas turėtų būti nutraukti žalingus įpročius ir, jų vietoje suformuoti teisingus ir sveikus valgymo įpročius, kurie skatintų jūsų vaiką sveikai maitintis, o tai leistų jūsų vaikui augti ir vystytis sveikai.

Kai kurie vaikai tiesiog valgo mažiau nei įprasta, tačiau to pakanka jų mitybos poreikiams patenkinti.

Neteisingi tėvų įsitikinimai

Apsilankykite pas vaikų gydytoją vaikų augimo ir mitybos klausimais

Apsilankykite pas vaikų gydytoją vaikų augimo ir mitybos klausimais

Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Jūsų vaikas mėgsta žaisti ir aktyviai leisti laiką, tačiau nerodo atitinkamo susidomėjimo maistu

Aktyvūs vaikai kartais pamiršta valgyti

Aktyvūs vaikai kartais pamiršta valgyti
Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Siūlykite daug kalorijų turintį maistą (1Kcal/1ml) taip pagelbėdami jūsų vaiko augimui

Siūlykite daug kalorijų turintį maistą (1Kcal/1ml) taip pagelbėdami jūsų vaiko augimui

Ligos ir sutrikimai, ypatingai diabetas, gali turėti įtakos prastam apetitui

Ligos

Laiku kreipkitės profesionalų pagalbos jūsų vaikui

Laiku kreipkitės profesionalų pagalbos jūsų vaikui

Padėkite vaiko mitybai atsižvelgdami į gydytojų patarimus.

Padėkite vaiko mitybai atsižvelgdami į gydytojų patarimus

Jūsų vaikas atsisako tam tikro maisto dėl kvapo ar formos

Išrankumas

Parodykite savo vaikui įvairaus maisto paveiksliukus, taip supažindindami vaiką su maisto įvairove

Parodykite savo vaikui įvairaus maisto paveiksliukus, taip supažindindami vaiką su maisto įvairove

Leiskite vaikui prisidėti prie maisto gaminimo

Leiskite vaikui prisidėti prie maisto gaminimo

Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Pasitelkite 9 patarimus mamoms

Apsvarstykite galimybę vartoti maisto papildus, jeigu yra tam tikros maisto kategorijos, kurių jūsų vaikas nevalgo

Apsvarstykite galimybę vartoti maisto papildus, jeigu yra tam tikros maisto kategorijos, kurių jūsų vaikas nevalgo

9 patarimai mamoms

Mitybos įpročiai, jeigu nėra imamasi atitinkamų veiksmų, gali išlikti iki vaikas suauga, tad itin svarbu atrasti jūsų vaikui tinkamus sprendimus pakeisti žalingus vaiko mitybos įpročius. Pateikiame devynis patarimus, kuriuos mamos gali pasitelkti, norėdamos pagerinti vaiko mitybos įpročius:

Skatinkite vaiką susitelkti į maistą be papildomų dėmesį nukreipiančių trukdžių (kaip žaislai ar televizorius)

Skatinkite vaiką susitelkti į maistą be papildomų dėmesį nukreipiančių trukdžių (kaip žaislai ar televizorius)

Pasiūlykite vaikui jo ar jos amžiui tinkamą maistą

Pasiūlykite vaikui jo ar jos amžiui tinkamą maistą

Pagirkite vaiką, kuomet jis ar ji gerai valgo

Pagirkite vaiką, kuomet jis ar ji gerai valgo

Apribokite valgio laiką iki 30 minučių

Apribokite valgio laiką iki 30 minučių

Venkite vertimo valgyti ar atvirai rodyti savo nekantrumą

Venkite vertimo valgyti ar atvirai rodyti savo nekantrumą

Kantriai supažindinkite vaiką su maistu, pradėdami nuo mažiau geidžiamų produktų prieš pristatydami mėgstamus.

Kantriai supažindinkite vaiką su maistu, pradėdami nuo mažiau geidžiamų produktų prieš pristatydami mėgstamus

Pagirkite vaiką, kuomet jis ar ji gerai valgo

Paskatinkite vaiką valgyti savarankiškai

Tėvai turėtų būti gero valgymo pavyzdžiai vaikams

Tėvai turėtų būti gero valgymo pavyzdžiai vaikams

Venkite užkandžių tarp valgių, laikydamiesi bent trijų valandų tarpo iki kito valgio, taip skatindami vaiko apetitą

Venkite užkandžių tarp valgių, laikydamiesi bent trijų valandų tarpo iki kito valgio, taip skatindami vaiko apetitą

Skaitykite daugiau: kokias pasekmes gali sukelti vertimas valgyti

Reikėtų būti atsargiems sprendžiant valgymo sunkumus ar siekiant pakeisti susiformavusius žalingus mitybos įpročius, nes tai gali sukelti nuo lengvo iki didelio streso tiek vaikams, tiek tėveliams, o taip pat sukelti įtampą motinos ir vaiko santykiuose.

Sunkios pasekmės gali būti tokios kaip aiškūs fiziniai padariniai - lėtas vaiko svorio augimas ir sumažėjęs imunitetas, taip pat psichologiniai padariniai - nervingumas ar nerimas valgymo metu, kas gali turėti įtakos depresijos ar kitų sutrikimų vystymuisi. Sprendimų paieška ir vaiko skatinimas ugdyti teisingus mitybos įpročius turėtų būti pagrindinė priemonė sprendžiant šią problemą. Reikėtų vengti vaiko vertimo valgyti prieš jo ar jos norą.

Lengvas

Sukuria įtemptus santykius tarp motinos ir vaiko

Sukuria įtemptus santykius tarp motinos ir vaiko

Sunkus

Fizinės pasekmės

Fizinės pasekmės
Mažas svorio augimas, maistingųjų medžiagų trūkumas ir silpnas imunitetas

Psichologinės pasekmės

Psichologinės pasekmės
Nervingumas, nerimas valgymo metu gali turėti įtaką depresijos ar kito sutrikimo vystymuisi